مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت مشارکتی 89 صحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت مشارکتی 89 صحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه مدیریت مشارکتی
مبانی نظری مدیریت مشارکتی
پیشینه تحقیق مدیریت مشارکتی
پیشینه داخلی مدیریت مشارکتی
پیشینه خارجی مدیریت مشارکتی
پیشینه پژوهش مدیریت مشارکتی
پیشینه نظری مدیریت مشارکتی
ادبیات نظری مدیریت مشارکتی
چارچوب نظری مدیریت مشارکتی

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت مشارکتی می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری مدیریت مشارکتی تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق مدیریت مشارکتی در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

 

 

 

 

مقدمه

كاركنان هر سازمان به دلیل داشتـن نظـریات ، افـكار و خـلاقیت ها با ارزش ترین سرمایه به حـساب می آیند طبیعتا در جهان امروز آنچه كه بیش از همه دارای اهمیت است نیروی انسانی است . به طوری كه اقتصاد دانان معتقدند آنچه در نهایت خصوصیت روند توسعه اقتصادی و اجتماعی یك سازمان و جامعه را تعیین می كند منابع انسانی آن است نه سرمایه یا منایع مادی دیگر . این منابع انسانی هستند كه سرمایه ها را متراكم می سازند، از منابع طبیعی بهره برداری می كنند ، سازمان های اداری ، اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی را به وجود می آورند و توسعه را پیش می برند ( جعفری قوشچی، 1380،75 ) 

 

 

 

شكل استبدادی و كلاسیك اداره كردن از آغاز سازماندهی نهادهای سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی توسط مردم به حیات خود ادامه داده است . در این نظام قدرت و حقوق حاكمیت در دست گروه كوچكی است كه اعضای آن بر دیگران اعمال قدرت می كنند . به همین  خاطر امروزه سازمان ها تحت عناوین گوناگونی در پی تغییر آفرینی و نوآوری هستند . برخی در پی بهبود بخشیدن به راهبردها ، بینش ها یا ارزش ها هستند و بعضی طرفدار مداخله كارمند در تصمیم ها و بعضی خواهان مدیریت با كیفیت كلی می باشند ( مك لگان و كرسیتونل ،1377،215 ) به هر حال مشاركت انسان در سرنوشت خویش یك اصل و نیز نیازی فطری است كه از بدو خلقت انسان وجود داشته و همواره نیز وجود خواهد داشت . بر پایه همین اصل است كه دامنه این نوع نیاز هر روز گسترده تر می شود و ابعاد دیگر زندگی را در بـر می گیرد ( زارعی ،1379،59 )نظـام مشـاركـت می تواند به سرمایه انسانی متناسب با خصوصیات و روحیات او هویت ببخشد تا به این سرمایه با ارزش تنها به عنوان ابزاری جهت نیل به اهداف سازمان نگریسته نشود . 

 

 

 

مدیریت مشاركتی عبارت است از به وجود آوردن فضا و نظامی توسط مدیریت كه تمام كاركنان ، مشتریان و پیمانكاران یك سازمان در روند تصمیم گیری و حل مسائل و مشكلات سازمان با مدیریت همكاری و مشاركت كنند . تاكید اصلی این نوع مدیریت بر همكاری و مشاركت داوطلبانه كاركنان ، مشتریان و پیمانكاران است و می خواهد از ایده ها ، پیشنهادات ، ابتكارات و خلاقیت ها و توان فنی و تخصصی آنها در حل مسائل و مشكلات سازمان در جهت بهبود مستمر فعالیت های سازمان استفاده كند ( روشندل ،1381،151 ) 

 

 

 

مدیریت مشاركتی راهی است برای مبـارزه با بـوروكـراسی ، ضـرورتـی است ناشی از رشد اندازه سازمان های اقتصادی – اجتماعی در جوامع صنعتی ، نیازی است برای همكاری شبكه ای در جوامع فراصنعتی ، راه حلی است برای وحدت مجدد در جوامعی كه برژایه جدایی ، انزوا و عدم ارتباط بنا شده اند و بالاخره پاسخی منطقی به شرایط و چالش های امروزی است . 

اهمیت مدیریـت مشاركتی تا بدان حدی است كه یك دهه پیش صاحبنـظران از جمله “لی پرستون1 ” و ” جیمزپست2 ” آن را « سومین انقلاب در مدیریت » نام نهاده اند؛ نخستین انقلاب پدید آمدن سلسله مراتب سازمانی و دومین انقلاب جـدایی مدیـریت از مالـكیت و حـرفـه ای شـدن مـدیریت بوده است ( روشندل ، 1381 ) ، نتایج تحقیقات و تجربیات پژوهشگران نشان می دهد كه مشاركت سبب افزایش بازدهی ، اثر بخشی ، بالا رفتن كیفیت ، كاهش تعارض و افزایش تفاهم میان رئیس و مرئوس ، كاهش مقاومت های منفی نظیر غیبت ، تاخیر و كم كاری ، افزایش انگیزش و تعهد كاركنان می شود كه در نهایت منجر به بهره وری سازمانی می گردد . 

 

 

 

 

 

سیر تکوین مدیریت مشارکتی

مشارکت در اداره امور از دیرباز که گروه ها وسازمان های انسانی به وجود آمدند مورد توجه بوده است ، لذا پدیده نوینی در مدیریت تلقی نمی شود . در طول تاریخ از اصل مشارکت پیروی شده است و برخی مکاتب تاکید خاصی بر آن داشته اند . مشارکت یک مفهوم قدیمی است که در اداره امور عمومی و برخی افکار مذهبی نیز ریشه دارد . برای نمونه ، مشارکت بر مبنای مشورت در اسلام تحت عنوان  ” شورا  ” مورد توجه جدی قرار گرفته است . قرآن کریم تصمیم گیرندگان را مکلف می کند در اموری که نیاز به تحقیق و تفحص دارد بر مبنای مشورت به تصمیم گیری بپردازند ( شیخ ، 1381 ) .

 

 

پیدایش نظریه های کلاسیک که بر ساختار ، تخصص گرایی ، عقلانی بودن و نظم و ترتیب در سازمان ها تاکید می کرد موجب بروز تضادهایی بین فلسفه کلاسیک با روح و روان انسانی گشت و همین عامل سبب شد توجه اندیشمندان به روابط انسانی معطوف گردد . در سال 1972 التون مایو و همکارانش تلاش کردند میان شرایط کاری و بهره وری رابطه ای برقرار نمایند(اوبرایان ،1984 ) . با این مطالعات بود که اهمیت مدیریت مشارکتی برجسته تر شد و پس از مدتی، با تاکید بر جنبه های اجتماعی گروه های کار ، مکتب جدیدی به نام  “روابط انسانی ” پایه گذاری شد که سعی می کرد بر مشارکت واقعی پای فشارد و آن را تبلیغ کند .

 

 

اندیشه مدیریت مشارکتی را ابتدا مولفان و محققان امریکایی مطرح کردند و برای اولین بار در ژاپن مورد انتقاد قرار گرفت و از آنجا به سازمان های تجاری اروپا و امریکا راه یافت . مدیریت مشارکتی با کار اندیشمندانی چون ارجریس (1975 ) ، مک گریگور(1960 )،لیکرت(1961)،هرزبرگ (1968 ) و لاولر (1986 )رو به رشد نهاد و با اشکال و عناوین مختلف ، نظیر مدیریت بر مبنای هدف ، نظام پیشنهادها، گروه های بهبود کیفیت و گروه های خودگردان به حیات خود ادامه داد . پیام اصلی تحقیقاتی که در این زمینه انجام می شد این بود که مدیریت مشارکتی شامل یک تغییر از سبک کنترل گرا به سبک مشارکت گراست( پارسی ،1383 )

 

 

به هر حال مدیریت مشارکتی یکی از عناصر نظریه کلاسیک و شکل توسعه یافته سیستم های مدیریتی قبلی می باشد . نظریه های سازمانی و مدیریتی مختلفی در طول سال ها با تاکید بر تصمیم گیری مشارکتی شکل گرفته اند که مهم ترین آنها شامل مدیریت کیفیت فراگیر ( گرانت و همکاران ، 1992 ) ، یادگیری سازمانی (داگسون ، 1993 )، نظریه قدرت دهی ( براون و  لاولر،1992 ) و دموکراسـی صنعتی ( دوبر ،1992 ) است . 

 

 

 

 

فهرست مطالب

 

فصل دوم:چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مدیریت مشارکتی

ادبیات نظری مدیریت مشاركتی 

–مشاركت 

–مفهوم مشاركت و مدیریت مشاركتی 

–سیر تكوین مدیریت مشاركتی 

–سابقه اجرایی سیستم مدیریت مشاركتی در ایران 

–مبانی فكری مشاركت 

–اهداف مدیریت مشاركتی 

–انواع مشاركت 

–پیش نیازهای مشاركت 

— درجات مشاركت 

— درجات مشاركت و سلسله مراتب نیازها 

— عوامل اقتضایی موثر بر مدیریت مشاركتی 

— ویژگی های افراد و سازمان مشاركت جو 

— مهارت های لازم برای مدیریت مشاركتی 

–فرهنگ مدیریت مشاركتی 

— ابعاد مشاركت 

–سطوح مسئولیت بخشی در سازمان مشاركتی 

— اهرم های ضروری برا ی حركت به سوی مدیریت مشاركتی 

— برنامه ها و فنون مدیریت مشاركتی 

— مهندسی مجدد سازمان ها و مشاركت             

— الگوی مشاركت فراگیر                                    

— عملکرد مدیریت مشاركتی         

— نقش مدیریت مشاركتی در افزایش اثر بخشی كاركنان 

— مزایای مدیریت مشاركتی 

— دیدگاههای موافقان و مخالفان مشاركت  

— پیش فرضهای نادرست درباره مشاركت كاركنان              

— موانع مشاركت از دیدگاه دانش مدیریت       

— موانع فرهنگی مشاركت                                                              

— موانع مشاركت در بخش دولتی                   

— روش های غلبه نمودن بر موانع مشاركتی            

 

بخش دوم: پیشینه تحقیق در مورد مدیریت مشارکتی

 سابقه تحقیقات و مطالعات انجام شده

 چهارچوب نظری تحقیق 

منابع

مبانی نظری ارائه مدل ارزیابی عملکرد با بسط مدل ریاضی تحلیل پوششی داده ها با پارامترهای فازی و روش حل آن

مبانی نظری ارائه مدل ارزیابی عملکرد با بسط مدل ریاضی تحلیل پوششی داده ها با پارامترهای فازی و روش حل آن مدل ارزیابی عملکرد سازمان مدل های نوین ارزیابی عملکرد سازمانی انواع مدل های ارزیابی عملکرد کارکنان مبانی نظری ارزیابی…

بررسی فقر و انواع آن از دیدگاه های مختلف

بررسی فقر و انواع آن از دیدگاه های مختلف کلمات کلیدی : جایگاه فقر در اسلام تعریف فقر در اسلام تحقیق درباره فقر تحقیق درمورد فقر فقر از ديدگاه احاديث فقر از ديدگاه سرمايه داری مقاله کامل در مورد فقر…

پروتکل درمانی و پکیج بازی درمانی شناختی رفتاری (CBPT)

پروتکل درمانی و پکیج بازی درمانی شناختی رفتاری (CBPT) کلمات کلیدی : دانلود پروتکل درمانی خرید پروتکل درمانی پکیج های درمانی روانشناسی پروتکل های درمانی در روانشناسی پروتکل بازی درمانی کودک محور پروتکل شن بازی درمانی پروتکل بازی درمانی شناختی…

تاثیر فناوری بر ساختار سازمانی شرکتها

تاثیر فناوری بر ساختار سازمانی شرکتها دانلود مقاله کارشناسی ارشد مدیریت دانلود مقالات تاثیر فناوری بر ساختار سازمانی شرکتها دانلود مقالات کارشناسی ارشد رشته مدیریت دانلود مقاله تاثیر تکنولوژی بر ساختار سازمانی ساختار سازمانی شرکتها رفتن به سایت اصلی دانلود…

پاورپوینت کتاب مبانی مدیریت تألیف استیفن رابینز و دی سنزو ترجمه دکتر اعرابی

پاورپوینت کتاب مبانی مدیریت تألیف استیفن رابینز و دی سنزو ترجمه دکتر اعرابی دانلود رایگان پاورپوینت کتاب مبانی مدیریت تألیف استیفن رابینز و دی سنزو ترجمه دکتر اعرابی پاورپوینت کتاب مبانی مدیریت تألیف استیفن رابینز و دی سنزو ترجمه دکتر…

معیارهای ارزیابی و طبقه بندی محافظه کاری حسابداری و سودمندی اطلاعات

معیارهای ارزیابی و طبقه بندی محافظه کاری حسابداری و سودمندی اطلاعات محافظه کاری حسابداری معیارهای ارزیابی محافظه کاری عدم تقارن زمانی سود طبقه بندی محافظه کاری حسابداری ارتباط محافظه كاری سود و زیانی و محافظه كاری ترازنامه ای پایان نامه…

پایان نامه کارشناسی رشته جامعه شناسی و علوم اجتماعی با عنوان جامعه شناختی فرهنگی

پایان نامه کارشناسی رشته جامعه شناسی و علوم اجتماعی با عنوان جامعه شناختی فرهنگی جامعه فرهنگ فرهنگ کشی جامعه شناختی فرهنگی دانلود پایان نامه رشته جامعه شناسی و علوم اجتماعی با عنوان جامعه شناختی فرهنگی سیستم همکاری در فروش فایل…

پرسشنامه بررسی و تعیین تاثیر آمیخته بازاریابی بر فروش ماهیان زینتی

پرسشنامه بررسی و تعیین تاثیر آمیخته بازاریابی بر فروش ماهیان زینتی پرسشنامه آمیخته بازاریابی پرسشنامه تاثیر آمیخته بازاریابی پرسشنامه فروش ماهیان زینتی پرسشنامه تاثیر آمیخته بازاریابی بر فروش ماهیان زینتی رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه بررسی و…

مدل ها و نظریه های حمایت اجتماعی و عوامل موثردر بهره مندی از آن

مدل ها و نظریه های حمایت اجتماعی و عوامل موثردر بهره مندی از آن کلمات کلیدی : ابعاد حمایت اجتماعی تئوری های حمایت اجتماعی نظریه های حمایت اجتماعی کارکردهای حمایت اجتماعی مدلهای حمایت اجتماعی تحقیق کامل حمایت اجتماعی عوامل موثردر…

جزوه ارتعاشات مکانیکی پیشرفته

جزوه ارتعاشات مکانیکی پیشرفته کلمات کلیدی : جزوه ارتعاشات مکانیکی پیشرفته رفتن به سایت اصلی جزوه ارتعاشات مکانیکی پیشرفته دکتر شاهرخ حسینی هاشمی(استاد، دانشگاه علم وصنعت) 109صفحه PDF

نظریه ها و مدل های تعهد سازمانی

نظریه ها و مدل های تعهد سازمانی کلمات کلیدی : پيامدهاي تعهد سازماني مدل های تعهد سازمانی نظریه های تعهد سازمانی تعهد سازمانی و تعاریف آن تعریف مفهومی تعهد سازمانی تعریف عملیاتی تعهد سازمانی تحقیق کامل در مورد تعهد سازمانی…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تئوری های مدیریت و خلاقیت 112 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تئوری های مدیریت و خلاقیت 112 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه تئوری های مدیریت و خلاقیت مبانی نظری تئوری های مدیریت و خلاقیت پیشینه تحقیق تئوری های مدیریت و خلاقیت پیشینه پژوهش…

رشوه در فقه شیعه با مقایسه آن در قانون مجازات اسلامی و حقوق ایران

رشوه در فقه شیعه با مقایسه آن در قانون مجازات اسلامی و حقوق ایران پایان نامه رشوه پایان نامه درباره رشوه پایان نامه در مورد رشوه رشوه در فقه امامیه رشوه در فقه شیعه رشوه در قانون ایران مصادیق رشوه…

نقش الگوهای تربیتی در تربیت و رشد فرزندان

نقش الگوهای تربیتی در تربیت و رشد فرزندان کلمات کلیدی : روابط عاطفی در خانواده بهبود روابط عاطفی در خانواده مدیریت روابط عاطفی در خانواده پایان نامه جو عاطفی در خانواده پایان نامه روابط عاطفی در خانواده الگوهای تربیتی در…

پاورپوینت کاربرد جغرافيای طبيعی در برنامه ريزی شهری و روستايي

پاورپوینت کاربرد جغرافيای طبيعی در برنامه ريزی شهری و روستايي کلمات کلیدی : پاورپوینت کاربرد جغرافيای طبيعی در برنامه ريزی شهری و روستايي پاورپوینت ژئومورفولوژي و آمايش شهري پاورپوینت ژئومورفولوژي و آمايش روستايي پاورپوینت كاربرد و نقش عناصر آب و…

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ادبیات فارسی نقد فروغ فرخزاد با تکیه بر ناگفته هایی از زندگی ، اندیشه و آثار او

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ادبیات فارسی نقد فروغ فرخزاد با تکیه بر ناگفته هایی از زندگی ، اندیشه و آثار او پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ادبیات فارسی نقد فروغ فرخزاد با تکیه بر ناگفته هایی از زندگی ،…

روش جدید مدل سازی مجازی ساختارهای مایكروویو در FDTD

روش جدید مدل سازی مجازی ساختارهای مایكروویو در FDTD ساختار مایكروویو مدل سازی مجازی پاسخ پهن باند FFT FDTD رفتن به سایت اصلی

تاثیر دیواره جانبی بر ابعاد چاله آبشستگی در پایین دست کالورت

تاثیر دیواره جانبی بر ابعاد چاله آبشستگی در پایین دست کالورت کاهش عمق آبشستگی آبشستگی کالورت آنالیز ابعادی آبشستگی در کالورت بررسی تاثیر دیواره جانبی بر آبشستگی کالورت پایان نامه کالورت پایان نامه آبشستگی پایان نامه آبشستگی کالورت آبشستگی در…

دانلود پرسشنامه تعلق سازمانی کارکنان شاوفلی و همکاران (2003)

دانلود پرسشنامه تعلق سازمانی کارکنان شاوفلی و همکاران (2003) کلمات کلیدی : پرسشنامه تعلق سازمانی پرسشنامه استاندارد تعلق سازمانی دانلود پرسشنامه تعلق سازمانی پرسشنامه حس تعلق سازمانی پرسشنامه تعلق سازمانی شاوفلی دانلود پرسشنامه تعلق سازمانی شاوفلی پرسشنامه تعلق سازمانی شاوفلی…

شیوه های پولی جبران خسارت در کنوانسیون بین المللی کالا

شیوه های پولی جبران خسارت در کنوانسیون بین المللی کالا جبران خسارت در حقوق بین الملل روشهای جبران خسارت در بیع بین الملل جبران خسارت در کنوانسیون بیع بین المللی کالا شیوه های جبران خسارت در کنوانسیون بین المللی کالا…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدل های استرس

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدل های استرس کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه مدل های استرس مبانی نظری مدل های استرس پیشینه تحقیق مدل های استرس پیشینه داخلی مدل های استرس پیشینه خارجی مدل های استرس پیشینه پژوهش…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ادراک و انتظار دانش آموزان

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ادراک و انتظار دانش آموزان مبانی نظری ادراک و انتظار دانش آموزان پیشینه ادراک و انتظار دانش آموزان دانلود مبانی نظری ادراک و انتظار دانش آموزان پیشینه تحقیق ادراک و انتظار دانش آموزان ادبیات نظری…

پروپوزال تاثیر معاملات بلوک بر قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران

پروپوزال تاثیر معاملات بلوک بر قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران معامله بلوک در بورس معاملات بلوک چیست اثر قیمتی معاملات بلوک مشخصه معاملات بلوکی تاثیر عرضه بلوکی بر قیمت سهام عوامل موثر بر تغییرات قیمت سهام تاثیر معاملات…

پرسشنامه توانمندسازی سکونتگاه های غیر رسمی با تکیه بر سرمایه اجتماعی

پرسشنامه توانمندسازی سکونتگاه های غیر رسمی با تکیه بر سرمایه اجتماعی کلمات کلیدی : پرسشنامه اسکان غیر رسمی پرسشنامه سکونتگاه های غیررسمی دانلود پرسشنامه اسکان غیر رسمی دانلود پرسشنامه سکونتگاه های غیررسمی پرسشنامه توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی پرسشنامه توانمندسازی سکونتگاه…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش اثربخشی موفق مدیریت دانش

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش اثربخشی موفق مدیریت دانش مبانی نظری اثربخشی موفق مدیریت دانش دانلود مبانی نظری اثربخشی موفق مدیریت دانش پیشینه تحقیق اثربخشی موفق مدیریت دانش ادبیات نظری اثربخشی موفق مدیریت دانش فصل دوم پایان نامه اثربخشی موفق…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *